Jouw website werkt. Hij wordt bezocht en je krijgt (voldoende) sales orders binnen. Waarom zou je geld uitgeven aan online marketing als het al goed gaat? Wat is de toegevoegde waarde? Lees meer over de voordelen van online marketing.
Allereerst hoeft online marketing niet gelijk een extra investering te zijn. Er zijn verschillende manieren om online marketing in te zetten, zonder dat je hier bijvoorbeeld extra budget tegenover zet. We geven je graag een paar voordelen van online marketing.
Meten is weten, gissen is missen
Web analytics is een belangrijk onderdeel van online marketing. Je meet namelijk alle resultaten, verzamelt en analyseert de data om bruikbare inzichten uit te halen. Met handige tools, zoals Google Analytics en Google Search console verzamelt deze data. Maar wat kun je hier dan mee?
De website onder de loep
Je weet dat de website werkt. Maar weet je ook hoe jouw klant de website gebruikt? Welke pagina‘s worden veel bezocht of welke juist niet? Waar klikken de bezoekers op? En waar haakt de klant af? Op welke zoekwoorden word je gevonden?
De data maakt jouw website inzichtelijk, weet je waar verbetering mogelijk is. Neem bijvoorbeeld het gebruik van de verschillende apparaten: stel je ziet dat meer dan 60% van jouw bezoekers op zijn mobiel jouw website bekijkt en dat hier het bouncepercentage (het percentage sessies waarbij er maar 1 pagina wordt bekeken) het hoogst is. Je neemt eens een kijkje op de mobiele omgeving en ziet al snel dat dit niet soepel loopt. Met deze gegevens herken je struikelpunten sneller en kun je hier sneller op reageren.
Meer inzicht in jouw klant
Naast de prestaties van jouw website, verkrijg je met deze hulpmiddelen meer inzicht in jouw (online) klant. Leeftijd, locatie, geslacht en gebruikte apparaten. Met deze data weet je veel beter wie jouw klant is, waar ze zich bevinden en hoe je hen het beste kunt benaderen. Waardevolle inzichten waarop je jouw marketingactiviteiten op aanpast.
Voordelen online marketing: relevantie verhogen met de juiste zoekwoorden
Met zoekmachine optimalisatie zorg je dat jouw website beter vindbaar is op de juiste zoekwoorden. Klanten komen sneller op jouw website terecht en vinden precies wat ze zoeken (als je het goed hebt gedaan). Dit verhoogt de relevantie voor de bezoekers en het gebruiksgemak. Zo maak je zowel jouw klant als de zoekmachines blij.
Met adverteren op zoekmachines als Google versterk je de vindbaarheid en jouw online positie nog verder. Je komt hoger in de zoekresultaten terecht bij relevante zoekwoorden. Eén van de voordelen van adverteren is dat je jouw doelgroep gerichter kunt bereiken door de targeting in te zetten op specifieke gegevens van de bezoeker. Zo bereik je precies de doelgroep die je wilt.
Klanten binden en behouden
Met online marketing middelen, zoals social media en e-mailmarketing bouw je de band met de klant (verder) op. Met social media maak je jouw bedrijf toegankelijker en persoonlijker. Je creëert interactie met (potentiële) klanten. En met e-mailmarketing weet je jouw klanten (opnieuw) te benaderen met relevante content en zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft. Door jouw goede en interessante content blijft de klant betrokken en zal hij minder snel geneigd zijn te kiezen voor een andere aanbieder.
Voorbereid op de toekomst
Het is belangrijk om altijd in de gaten te houden wie jouw concurrenten zijn en wat ze doen. En vooral online kan de concurrentie pittig zijn; even snel vergelijken met andere aanbieders is voor vele een vast stap in de customer journey. Ook bij B2B bedrijven. Ook komen er steeds meer en nieuwe mogelijkheden voor online marketing bij. Door deze tools in te zetten weet je wat er speelt en blijf je continue opzoek naar verbeteringen. Zo blijf jij jouw concurrenten voor.
Kortom wat levert het op? De mogelijkheid om nóg verder te groeien, nóg meer klanten aan te trekken, hun ervaring te verbeteren en jouw bedrijf (online) sterker neer te zetten. Zonde om die kansen te laten liggen toch?
Natuurlijk vergt dit wel tijd; (online) marketing is een continue proces waar je aan werkt. Maar stap voor stap kun je heel veel met online marketing bereiken, zonder dat dit (veel) geld hoeft te kosten. En heb je er geen tijd voor, dan kun je het altijd nog aan ons uitbesteden 😉
Interesse in de voordelen van online marketing?
We helpen je graag. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.