Groothandel Rovanda heeft ICIT ingeschakeld om online verkoopkanalen in te richten voor verschillende klantengroepen. Benieuwd hoe we dit hebben gedaan? Je leest het hier.
Bedrijfsprocessen stroomlijnen
Rovanda is een groothandel in bedrijfskleding, gereedschap, machines, voertuigtechniek, installatietechniek en persoonlijke beschermingsmiddelen. De huidige verkoop verliep middels de twee vestigingen in Papendrecht en Groot-Ammers.
Echter naast deze fysieke vestigingen, wil Rovanda online verkoopkanalen opzetten om haar assortiment gericht te kunnen aanbieden aan specifieke klantengroepen. Het is daarbij de wens om de bedrijfsprocessen rondom deze kanalen te stroomlijnen en te automatiseren om de arbeidsintensiviteit van de processen te verlagen.
Daarom is ICIT ingeschakeld om Rovanda in dit traject te begeleiden. We hebben een totaal oplossing gerealiseerd door de implementatie van een KMS, een PIM systeem en de ontwikkeling een Magento webshop met slimme koppelingen.
Kleding Management Systeem (KMS)
Het door ICIT ontwikkelde KMS (Kleding Management Systeem) is ook voor Rovanda een uitkomst. Het unieke aan deze applicatie is het gepersonaliseerde gebruiksgemak. Een eigen productassortiment kan samengesteld worden op medewerkers-, klant-, en vestigingsniveau met een vooraf in te stellen budget.
Het systeem haalt uitgebreide klantinformatie op en geeft inzicht in werknemersgegevens, bestede budgetten en bestelde bedrijfskleding per filiaal of per medewerker. Daarnaast is het mogelijk om op verschillende manieren in te loggen en te bestellen. Dit houdt in dat, of je nu inkoper, filiaalmanager of kledingdrager bent; iedere gebruiker eenvoudig kan bestellen met het KMS.
Magento webshop
Een uitgebreide zoekfunctie, specifiek maatwerk en een productassortiment van meer dan 30.000 artikelen, met doorgroeimogelijkheden naar meer dan 100.000 artikelen. Al met al uitgebreide wensen, maar voor een Magento webshop is dit geen probleem. De webshop is dynamisch ingericht met het oog op de groei in artikelen, data en klanten. Daarbij heeft ICIT alle zo koppelingen ingericht dat het onderhoud van de webshop minimaal is.
Voor het ophalen van artikelen, voorraad en prijzen is de webshop gekoppeld aan het backoffice pakket Prodin. Net als bij het KMS is er gedacht aan gebruiksgemak en personalisatie: prijzen worden realtime per relatie opgehaald.
Product Information Management (PIM) Akeneo
Naast Prodin, werkt Rovanda met EZ base, het product database dat data bevat zoals afbeeldingen, beschrijvingen en diverse filterbare attributen. ICIT heeft een koppeling met het Akeneo PIM systeem gerealiseerd die de data van Prodin en EZ base met elkaar verbindt en centraliseert.
Daarnaast is handmatig aanvullen van artikel informatie is verleden tijd, want de koppeling zorgt voor een automatische vulling en verrijking van artikeldata in de backoffice. Het PIM systeem selecteert welk assortiment naar het KMS en/of welke naar de webshop gestuurd mag worden en artikelen worden automatisch in de juiste categorie gezet. Bovendien detecteert het PIM systeem of artikelen configureerbaar zijn. Is deze moeder-dochterrelatie aanwezig dan worden de artikelen aan elkaar gekoppeld. In één opslag is te zien of er meerdere varianten beschikbaar zijn van een bepaald artikel.
Het resultaat
Het resultaat van deze functies is een centralisatie van de artikeldata en het beter en gerichter kunnen bedienen van de verschillende klantgroepen van Rovanda. Tevens zorgen de slimme koppelingen niet alleen voor een efficiënter verloop van processen, het verhoogt het gebruiksgemak van de klant en maakt gepersonaliseerd bestellen mogelijk. Kortom, een resultaat waar we trots op mogen zijn!
FACTS
- Automatische data vulling
- Verrijkte artikeldata, waaronder beschrijvingen en filter attributen
- Realtime prijzen gebaseerd op klantafspraken
- Automatische plaatsing van artikelen in de juiste categorie
- Koppeling van configureerbare artikelen
- Mogelijkheid om eigen productassortiment samen te stellen